SEO tips

U bent zo vindbaar als uw content relevant is!

Goed vindbaar zijn op het internet is afhankelijk van vele factoren. Heeft de site een logische opbouw, is de code geminified, wordt er een Google Sitemap gegenereerd? Allemaal technische punten waar wij u mee kunnen helpen. Echter, er is iets wat u zelf kunt doen waardoor u positief gevonden wordt bij de zoekmachines. Het belangrijkste element van zoekmachineoptimalisatie is namelijk content. De zoekmachines indexeren en waarderen uw site met name op de content die op de site te vinden is. Het is daarom erg belangrijk om zoekmachine geoptimaliseerde teksten, ondersteund met foto’s en video’s, op uw site te plaatsen.

Schrijf teksten in de taal waarin uw bezoekers praten. Zoekmachines hebben niets aan opvallende kreten en aandacht trekkers. Overdreven veel de zoekwoorden terug laten komen heeft een averechts effect. Probeer de tekst eens hardop te lezen om te kijken of deze voor een normale bezoeker nog aantrekkelijk klinkt. Zo ja, dan zal hij ook voor zoekmachines goed zijn.

Het is belangrijk dat u de termen in uw site gebruikt waar uw potentiële klanten op zoeken. Een gedegen zoekwoorden onderzoek voordat u begint met het schrijven van teksten, draag uiteindelijk bij aan een beter geïndexeerde website.
Er zijn diverse online tools beschikbaar voor het onderzoeken van welke zoekwoorden u het beste aan kunt houden. Eén van deze tools is “Google Insights for Search” (www.google.com/insights/search/). Met deze tool kunt u bijvoorbeeld kijken of er meer gezocht wordt op het woord “webshop” of meer op het woord “webwinkel”. Daarnaast krijgt u inzicht in gerelateerde zoekwoorden die populair zijn.

Combineer deze woorden en zorg ervoor dat u ook op deze woorden adverteerd bij bijvoorbeeld Google AdWords. Door combinaties te vormen kunt u directer bij uw prospect in beeld komen en bent u ervan verzekerd dat u op die ene specifieke term gevonden wordt, in plaats van te verschijnen bij de grote hoop van zoekwoorden.

Naast de de optimalisatie van uw content is het natuurlijk zaak dat de site zelf ook op en top ontworpen en geprogrammeerd is. Bent u benieuwd naar de optimalisatietips voor uw website? Neem contact met ons op en wij zullen een van onze SEO experts uw site laten beoordelen en de meest relevante verbeteringen laten beschrijven.

SEO: Geen doodlopende links zorgt voor betere vindbaarheid!

Goed vindbaar zijn op het internet is afhankelijk van vele factoren. Heeft de site een logische opbouw, is de code geminified, wordt er een Google Sitemap gegenereerd? Naast deze punten is het ook belangrijk om de juiste pagina-verwijzingen (redirects) door te voeren. Dit kan met onze redirect-module. Doe je dit niet, dan kan dat je page-ranking negatief beïnvloeden.

Het probleem van doodlopende links

Stel je bent aan het speuren op het internet naar een nieuwe boormachine omdat je Bosch het heeft begeven. Je was echter zo te spreken over je Bosch, dat je hetzelfde type wel weer terug wilt. Je typt "Bosch PSR 12 kopen" in je favoriete zoekmachine. De eerste paar resultaten staan je niet aan, maar op pagina 2 vindt je een link die je wél aanstaat.

Deze linkt echter naar een pagina met een error die je meedeelt dat het product niet meer bestaat. Je besluit toch "Bosch PSR 12" in het zoekveld van de webshop te typen en op de zoekpagina zie je dat het product toch nog bestaat. Gelukkig. 

De oplossing: redirects

Dit soort problemen hadden voorkomen kunnen worden. De webshophouder heeft SEO hoog in het vaandel staan. Om die reden is besloten dat de productnaam onderdeel is van de URL. De webshophouder heeft echter twee dagen geleden de naam van het product veranderd, waardoor de URL naar het product wijzigde. Alle links naar dit product worden binnen de webshop automatisch aangepast en komen uit op het product. Bij zoekmachines duurt het echter een tijdje voordat de product-pagina en zijn URL opnieuw zijn geindexeerd. Tot die tijd blijft de oude URL in de resultaten staan en blijft deze dus verwijzen naar een pagina zonder product. Niet klantvriendelijk, conversieverlagend en slecht voor je SEO. De oplossing: redirects.

Wat is een redirect?

Redirects zorgen dat URL X naar URL Y kan verwijzen. Er zijn meerdere soort verwijzing, maar de meest belangrijke zijn een 301-redirect en een 302-redirect.

Een 301-redirect is een verwijzing die permanent is. Deze wordt meestal gebruikt wanneer de URL van een product permanent verandert. Wanneer een zoekmachine de eerstvolgende keer de oude URL bezoekt en ziet dat deze middels een 301-redirect verwezen wordt naar een andere URL, haalt de zoekmachine de oude URL uit zijn archief en zet de nieuwe URL er in. De zoekmachine is zo sneller geüpdate en indexeert niet de inhoud van de error-pagina. 

Productlinks vanuit fora, blogs etc.. worden nooit geüpdate. Zorg er dus voor dat de ingestelde redirects blijven bestaan, zodat ook deze bezoekers altijd op een goede pagina binnenkomen.

Een 302-redirect is een verwijzing die tijdelijk is. Deze wordt gebruikt wanneer een URL tijdelijk veranderd, bijvoorbeeld bij het toevoegen van "Maart actie!" aan de naam van het product. De naam (en daarmee de URL) verandert. Dit is echter voor korte tijd omdat de actie alleen in maart geldt. Een 302-redirect zorgt er voor dat de zoekmachine de content van de gewijzigde pagina wel indexeert, maar deze wegschrijft op de oude URL. De oude URL blijft bestaan, zodat deze niet opnieuw geïndexeerd hoeft te worden wanneer "Maart actie!" weer uit de productnaam wordt gehaald.

Misbruik van 302-redirects wordt bestraft door zoekmachine's.

Meer weten

Wilt u meer weten over onze redirect-module, waar u alle bovenstaande problemen mee op kunt lossen? Of wellicht wilt u meer weten over redirect in het algemeen? Neem dan contact met ons op!

SEO: Gebruik keywords goed...of niet!

Goed vindbaar zijn op het internet is afhankelijk van vele factoren. Heeft de site een logische opbouw, is de code geminified, wordt er een Google Sitemap gegenereerd? Naast deze punten is het ook belangrijk om keywords te gebruiken. Dat beeld kunnen we inmiddels iets nuanceren...want er wordt niet meer zo veel met keywords gedaan door markleider Google.

Keywordsonderzoek

Jaren heb je er over gedaan om je keywords op orde te krijgen. Je hebt de handvatten gecreeërd die als een woordenlijst van een boek zijn, maar dan speciaal voor zoekmachines. Bloed, zweet en tranen heeft het je gekost.
Dan komt Google in 2009 met een artikel op hun webmaster blog. Hierin wordt gezegd dat de meta-tag keywords geen effect hebben op je ranking, ze worden simpelweg genegeerd. De tag was een bron van keyword-spam geworden, die weinig relevantie met de pagina hadden. Uit later onderzoek van o.a. The Open Algorithm blijkt dat dat de meta-tag keywords inderdaad worden genegeerd.

De functie van keywords

Google heeft als doel relevante informatie aan te bieden, die passen bij jouw zoekopdracht. Content is door de evolutie van de zoekmachines en hun algoritmes steeds belangrijker geworden. Keywords in meta-tags raakten in 2009 al ondergesneeuwd, omdat men steeds beter is in het vinden van de relevante zoekwoorden binnen contentpagina's. Uit een recentelijk onderzoek van The Open Algorithm en div. andere partijen is gebleken dat Google de keywords inmiddels niet meer negeert. Ze werken inmiddels wel weer mee in je page-ranking, maar dan in negatieve zin.

Het niet invullen van de meta-tag keywords geeft geen verschil in ranking binnen Google, wat dat betreft verandert er dus weinig sinds 2009.

Wanneer je de meta-tag wél invult, wordt gekeken naar de relevantie van de keywords met de pagina. Zijn deze relevant, geeft dit geen verschil in je ranking. Zijn deze echter niet relevant, zal de ranking negatief beïnvloed worden. Het is dus verstandig om de ingevulde keywords bij pagina's weg te halen; dit geeft betere resultaten dan het invullen van de keywords, waarbij je de kans loopt dat ze niet goed (genoeg) ingevuld zijn.

Meer informatie

Wilt u meer weten over deze SEO-tip? Of wellicht wilt u meer weten over SEO in het algemeen? Neem contact met ons op!